Världens finanser i flera nyanser

Synskadades Riksförbund, SRF, i Nacka Värmdö protesterar idag på vita käppens dag mot att köpcentrumet Nacka Forum är otillgängligt för synskadade. Jag tror personligen att SRF har missförstått den välvilja som köpcentrumet i fråga visar mot den inte alltför köpstarka gruppen blindstyren. Genom att fortsätta låta Forum vara en outhärdligt svår, för att inte säga omöjlig, plats att orientera sig på som synskadad så spar vi massor med stålar. Genom denna segregation kommer vi när det närmar sig jul ha råd med både skinka och lutfisk eftersom vi inte kunnat göra av med våra futtiga tillgångar på allehanda skräp ur köpcentrumets otaliga butiker. Detta är en god nyhet för mig som varande blind, förutom det faktum att jag tycker att lutfisk smakar pyton.

Den skickliga PR-kvinnan för Nacka Forum jag hörde på radions lokala nyheter sa att de skulle göra sitt bästa för att öka tillgängligheten, men att de kanske skulle behöva hjälp för att verkligen kunna genomföra lämpliga och verkningsfulla förändringar. Jag tänker vägra!

 

Det är inte bara i Nacka som det protesteras idag. Massiva protester mot Wall Street pågår på 700 platser i 70 länder runtom vår ädla planet. Protesten riktar sig mot de stora bolagens låga moral. Vad! Är det verkligen så att de stora företagen inte har någon moral?

 

På tal om pengar så kom min dotter Camilla hem igår från Hultsfred där hon pluggar. Pank som en kyrkråtta var hon efter att ha blivit tvungen att köpa vinterdäck och blivit ertappad av nitiska tv-pejlare och påtvingats en licens. Tur att hon inte var tilltänkt för en plats i regeringen för då hade det kunnat sluta riktigt illa.

Hennes fattiga föräldrar försökte förtvivlat att slå dövörat till och att ignorera stora och små fingervisningar om att hon skulle emotse finansiellt stöd med stor tacksamhet. En representant för föräldraorganisationen sa uppgivet under gårdagskvällen.

 

”Jag vet inte varför vi stretar emot när det ändå slutar med att vi ger henne en slant?”

 

Till Camillas försvar kan sägas att de utgifter som gjort henne urfattig varit helt oförutsedda och att hon under pågående förhandling inte tagit till oschyssta metoder som, hundvalpsögon, darrande underläpp, olycklig stämma eller annat som garanterat smälter även det mest förhärdade föräldrahjärta.

 

Det är som sagts tidigare vita käppens dag men larvigt nog är det också den enda helgen den här månaden som jag i egenskap av synskadad musiker inte har något jobb. Jag borde som blind sångare vara hett anlitad denna dag, men icke!

 

”Jag ger mig fan på att det är de omoraliska jävlarna på Wall Streets fel!”

 

Det verkar också som om S redan förlorat nästa val. Detta genom att låta sin partiledare sitta kvar trots oegentligheter beträffande hyror och hyrbilar.

Den förra partiledaren var körd efter någon enstaka chokladbit och några tamponger så vad ska då inte en stor skrälldus stålar för hyror inte ställa till det för den nye dito. Om inte svenska folket kunde glömma och förlåta en liten miss rörande ett snabbt sockertillskott och brådskande hygien lär inte en sådan här fadäs någonsin ses med blida ögon.

Att oppositionspartierna med glädje kommer att lägga på bränsle på elden om den någonsin falnar är en sak, och faktiskt ganska logisk, men att vi som utgör resten av befolkningen fortfarande befinner oss på sandlådenivå är lite beklämmande. Ska det vara så svårt att förstå att den nya politiska härskarklassen måste få göra lite sådant här ”bus” för att tycka att det är mödan värt.

Det heter, ”låt den som ha fullständigt rent samvete kasta den första stenen”, men nu ska vi inte ta till våld. Vi är väl vuxna och förståndiga människor?

 

På tal om vuxna och förståndiga människor, Nacka och ekonomiska fadäser så sägs det att kommunalskatten i sagda kommun troligen kommer att höjas. Detta eftersom matematik inte är just Nackas starka sida och att ett bygge kostade 315 miljoner mer än beräknat. Jag hade aldrig mer än godkänt i mattebetyg och nog fanns det en och annan skrikigt röd bock då jag återfick matteprov under min skolgång, men så fel som 315 miljoner har jag aldrig räknat.

Kan det vara så att någon politikers bonus baseras på hur mycket kommunen spenderat under valperioden?

En sak är i alla fall säker, nu får Nacka lov att trappa ner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0