Mörkläggning

Ikväll mörkläggs valda delar av världen i en manifestation för det globala klimatarbetet. Vi i Synliga vill inte vara sämre och mörklägger därför kvällens föreställning. Visst, det gör vi varje kväll men ändå. Vi får helt enkelt försöka göra "Synliga i mörker# mörkare än någonsin.


Till min outsägliga lättnad så var det final i "Let's dance" igår och det innebär att fredagskvällarna framledes inte kommer att ockuperas av detta otroligt blindovänliga program. För ovanlighetens skull var det inte bara min sambo Agneta som satt framför burken och beskådade eländet, utan även vår dotter Camilla och jag. Jag hade en god ursäkt för att sitta där, en stor mjölkchoklad, och Camilla satt där mest därför att hon inte orkade flytta på sig eftersom hon varit magsjuk. Nu var programmet i sanningens namn inte så olidligt som man kunnat befara och att det var final och därmed det sista i serien gjorde det betydligt mer uthärdligt. Intressant att den starke mannen vann trots att motståndarinnan Laila Bagge dansade betydligt bättre. Man ska alltså inte underskatta utstrålning och charm när den som i starke Magnus fall finns i överflöd och i Laila Bagges fall nästan inte existerar alls. Kan vara något att tänka över när jag tränar på mina stämmor eller danssteg, och kanske borde jag gå en charmkurs istället?


Nä, nu är det snart dags att ge sig iväg till kvällens föreställning. Steg ett är soundcheck och det är absolut nödvändigt, men steg två är sminkning och eftersom vi bara syns i c. 5 minuter känns det inte lika befogat. Det är så klart viktigt att se okej ut även om det bara gäller några minuter och kanske är det i förlängningen viktigare än hur jag låter, suck. Jag tar några danssteg i föreställningen tillsammans med mina bandkompisar och om publiken ska tycka att min dans ser bra ut så krävs massor av utstrålning och charm för jag är tyvärr ingen Fred Astaire och liknar nog mest Sven den halte och lytte.


Ny CD

Idag får vi leverans på vår nya CD som bär samma titel som vår nya show, "Synliga i mörker." Vi i Synliga har i princip spelat in låtar till detta nya alster sedan vi släppte den förra, "Sinnenas rum", men lik förbannat blev det brådska i brädgården och tidsbrist för att få skivan i klar i tid för premiären av den nya krogshowen. Vi misslyckades med detta och skivan är nästan en vecka sen, men den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

CD: n är inspelad i Ljudolfstudion på söder i Stockholm och mixades i Castillo Sound i Vinsta. Eftersom dagar och kvällar var upptagna med slutarbetet på krogshowen och allt var i fullkomligt kaos så var det nattpasset som gällde för att få skivan mixad, mastrad och klar för leverans till företaget som skulle trycka upp den. Ljudteknikern David Castillo, min bandkollega Ulf Nordquist och jag satt alltså några nätter och jobbade på och försökte med hjälp av choklad och söta läskedrycker hålla oss vakna och alerta för att åstadkomma formidabla mixar på låtarna till plattan. Jag trycker att vi lyckades väl och det är en förmåån att jobba med så skickliga ljud och musikmänniskor som David och Ulf. Davids totala kontroll över tekniken och fina känsla för sound och timing och Ulf: s unikt finslipade musiköra och känsla för detaljer var en ren fröjd för mig att återuppleva. Jag tycker att vi fick fram det bästa ur varje låt och efter det att resten av Synliga lyssnat på mixarna och några nivåjusteringar gjorts mastrade David och lade låtarna i den ordning bandet bestämt.

Samtidigt som vi brottades med innehållet så jobbades det med konvolutet på annat håll. Själva textinnehållet hade min bandkollega Johan Häglerud och jag knåpat ihop någon vecka tidigare och bilderna och själva bildiden hade framtagits av fotografen Emmanuel Sanchez Sapata. Allt fogades nu ihop av designern Norbert och lär vara riktigt snyggt.

CD: n har 15 spår och jag tänkte skriva några rader om varje låt nästa vecka då jag själv i lugn och ro lyssnat igenom skivan. Det jag redan nu kan säga är att jag personligen är betydligt mer nöjd med den här än den förra då jag var alldeles för risig och hade för trasig röst vid flera av inspelningarna till "Sinnenas rum" och blir därför alltid lite frustrerad när jag lyssnar på den. På "Synliga i mörker" överträffar alla fyra huvudsångare sig själva och dessutom körar resten av bandet med den äran. Vår ena gitarrist Christer Tull sjunger för första gången på en Synligaplatta och man kan med rätta fråga sig varför han inte sjungit med oss tidigare för han är kanonbra.

Vi kommer i första hand att sälja skivan på våra gig och den kommer också att kunna beställas på vår hemsida som är.


http://www.synliga.com/


Jag återkommer och berättar när den släpps.


Premiär för "Synliga i mörker"

Igår hade mitt band Synliga, "det blindaste bandet i landet", premiär på vår nya krogshow, "Synliga i mörker", på Göta Källare i Stockholm. Jag brukar sällan eller aldrig känna scenskräck men igår hade jag premiärnerver och var lite satt ur spel under eftermiddagen. När vi väl drog igång kvällens föreställning försvann min nervositet och jag kunde njuta av framträdandet.

Bandet är i högform och det lät kanon men två strömavbrott satte bandets förmåga att improvisera på prov. Det var en strömkabel som kommit i kläm då hantverkarna byggde om scenen under dagen som ställde till det för oss men snabba ingripanden från vår tekniker David Castillo och proppbytanden i flygande fläng redde relativt snabbt ut de tekniska problemen. Det luktade bränt och en kvinna ur publiken frågade oroligt om vi möjligen hade tänt rökelse, men som hon sa, "jag är inte rädd." Något annat ljushuvud i publiken menade då på att det inte heller var något att oroa sig för eftersom en eldsvåda i en totalt mörk lokal skulle synas direkt. Den kommentaren väckte stor munterhet hos både orkester och publik. Synliga hoppade blixtsnabbt ut i det okända och improviserade sånger och busade och jag är faktiskt inte säker på att alla i publiken fattade att vi hade problem med strömförsörjningen.

Premiärkvällens föreställning blev c. 20 minuter längre än beräknat men det verkade inte störa någon nämnvärt.

"Synliga i mörker" är som titeln förespår en show i fullständigt mörker som inkluderar en måltid som ska inmundigas i denna sköna och vilsamma ljusbefriade zon. Vill du läsa mer om själva showen och kanske boka biljetter så kan du gå in på,


http://www.synliga.com/


Ingen kan med ord beskriva vilken stor upplevelse det är att slippa synen för en stund och istället släppa fram de andra sinnena. Missa inte chansen att gå på den här unika krogshowen, för du törs väl?

Spread the word, som amerikanerna säger.


Synliga
Foto: Emmanuel Sanchez Zapata

Vilket är värst?

Jag har utsatts för en hel del stress på sistone och har upptäckt en rad oroande reaktioner från min arma kropp. De två mest framträdande symptomen är en molande smärta i magen, som troligen är början på magkatarr, och nervryckningar i den högra delen av min haka, kanske ett tecken på begynnande galenskap. Nu går jag i undran över vilket som är värst för min fortsatta existens. Strul med magen och blödande magsår är självklart ingen höjdare men om min haka trillar av kommer jag att se dummare ut än någonsin. Nervryckningarna är i den högra delen och det skulle se ännu knasigare ut att bara tappa halva hakan. Jag tror att det estetiska väger över i detta fall för lite smärta i magen kan jag nog stå ut med.

Vad är det då som gör mig så nervös?

Det fantastiska bandet Synliga, som jag är en del av, har premiär på sin nya show, "Synliga i mörker", på tisdag mars 24 och allting är i fullständigt kaos. Så är det i stort sett alltid inför en premiär men det skiter både min haka och mage i. Om mindre än en vecka alltså så ska jag och mina kamrater stå på scenen på GK (Göta Källare) i Stockholm för att underhålla en förväntansfull publik. Då räcker det inte med en molande mage och ryckande haka utan krävs också att jag har huvudet fullt med rätt ord och toner.

Är läget lugnt?

Knappast, men det löser sig nog. Nu går jag och hjälper löset en bit på vägen för som min kusin Ulf brukar säga, "övning ger träning."


Operan sprider sig

Tänk dig att två artister delar en replokal på fryshuset eller liknande och båda råkar repa samtidigt på grund av något sjabbel angående vems reptid det är. Det ena är en grupp som med hjälp av sina härliga datorer gör stompig eurodisco och den andra en riktigt begåvad operamajsa. Hon är rar och fin på alla sätt och vis men pratar lite konstigt och det är kanske därför reptiderna strulat till sig. Musik bygger som ni säkert vet broar så nu jäklar ger de järnet allihop tillsammans och ljuv musik uppstår.

Som ovan gick det inte till när det vinnande bidraget i schlagerfestivalen kom till för världen är betydligt mer utstuderad än vad vi vill tro. Mig gick låten helt förbi eftersom jag varken gillar tjiffa-tjoffamusik eller opera men min sambo Agneta gillade låten och trodde på den som en vinnare.

Undrar hur det blir nu i musikens Sverige?

Ska nu operan som redan lever via konstgjord andning och statliga subventioner också roffa åt sig licensmedel från tv och plocka de fetaste sponsorerna vi fulkulturella tröttmössor så väl behöver. Det kommer förståss att krävas motprestationer från de sponsrande företagens sida och så här kan det bli. Uppsättningen dörrkarmen i Bygg-Oles regi, Trollflöjten sponsras av Musikbörsen, IKEA med allt för ditt bo och hem ligger bakom La Boheme och det är självklart svenska spel som sätter upp La Traviata.

Framtiden ser mörk ut och kanske är även Tomas Ledins sommarturné hotad. Nä föresten, inget kan nog hota en Ledin, eller en Åsa-Nisse, i högform. Musik Sverige är i sanning underbart och nu är det bara att invänta den nya säsongen av Idol och därefter ännu en oändlig schlagerfestival, suck.


RSS 2.0