Tålamod & tok

Det heter så vackert att, ”tålamod är en dygd, men det finns faktiskt gränser. Idag sattes vårt på ett svårt prov då min dotter Camilla försökte få en tid att registreringsbesikta en bil hon fått av sin farfar. Mina föräldrar som bor i Spanien tyckte sig inte längre behöva två bilar och då skänkte de sin Nissan Primera till sitt enda barnbarn med körkort. Det är en 89; a i mycket gott skick och klimatet i Spanien har garanterat varit mer skonsamt mot kärran än om den rullat på salta svenska vägar.

Så snart hon hade bilen på plats i Nacka, med hjälp av ett par oerhört hjälpsamma vänner till min mor och far, så kastade sig Camilla över det digra pappersarbetet för att få tillstånd att nyttja sin röda klenod. Den dag som idag är fick hon då äntligen svart på vitt från transportstyrelsen att det nu är grönt att göra en registrationsbesiktning.

Ivriga som chimpanser med klåda i baken kastade vi oss över telefonen för att boka tid. Det visade sig då att det i Stockholmsområdet inte går att få någon förrän i slutet av september. Det ante mig att det kunde vara på det viset eftersom jag hörde på nyheterna förra veckan att det sedan avregleringen av besiktningsverksamheten blivit kaos och att det i vissa delar av landet är omöjligt att få en tid. Min uppbragta dotter bad då om tider lite längre ifrån Stockholm och kunde då möjligen få en tid i Falun i juli.

Vi har nu att välja emellan att hoppfullt vänta på en tid hemmavid, dra till Dalarna i juli eller att bita i den sura bokskogen och bege oss ner till Kristianstad eller i värsta fall Ystad om vi är seriöst intresserade av en tid riktigt snart.

Länge leve alla avregleringar som ger oss en sådan bra service och stor valfrihet!

 

Några skräckfyllda nyheter hördes nyss på tv 4, i alla fall för en 08: a. Kraftiga störningar på flygtrafiken råder på Landvetter på grund av Islands största exportvara, askmoln. Det berättades om inställda flyg och folk som inte kunde lämna Göteborg, rysligt!

Det var ändå inte den mest omskakande nyheten. Ryan Air har gjort testflygningar genom askmolnet och enligt det stolliga bolaget så är det bara att göra en Stenmark.

 

”Ä bar å åk”

 

Anser de och jag hoppas att ni känner lika lugnade av det beskedet som jag gör. Eftersom uttalanden och affärsidéer från sagda bolag alltid verkar vettiga, väl genomtänkta och uppenbarligen alltid sätter kundens väl i första rummet så är det stört omöjligt att inte ta deras undersökning av det askfyllda luftrummet på största allvar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0