Juridik eller romantik del 2

Som jag tidigare berättat uppsökte sambo Agneta och jag en jurist för att göra ekonomin något säkrare för den kvarvarande vid den andres bortgång. De alternativ vi fick var att upprätta ett inbördes testamente eller att gifta oss, och efter moget övervägande, vi är båda rätt mogna vid det här laget, så bestämde vi oss för att inte heller nu ingå äktenskap. Det skulle alltså bli svart på vitt i ett dokument istället, kyskt och bra.

Idag hade vi tid hos juristen och jag skulle åka hemifrån och Agneta skulle komma från stan, kungliga huvudstaden alltså, och så skulle vi mötas utanför porten. Eftersom jag tänkte ta en taxi så behövde jag en exakt adress och strax före 10 ringde Agneta och sa gatans namn och nummer. Hon blev alldeles tyst i luren när jag brast ut i gapskratt när hon gav mig den.

 

”Romansvägen 6, så otroligt passande.”

 

”Romans, jag tänkte inte på det.”

 

Fnittrade Agneta roat.

 

”Ja, och sex.”

 

Skrattade jag ur mig.

 

”Oj, det tänkte jag inte på, men det är så mycket här på jobbet nu.”

 

Ursäktade sig Agneta skrattande. Vi sa hej, la på och jag tänkte på det där som brukar sägas om att kvinnor är från Venus och män från Mars.

 

Ett par timmar senare satt jag i en taxibil som snurrade runt Nacka Forum som en humla runt en ovanligt läcker blomma. Adressen visade sig, som jag befarat, svårhittad och chauffören hissade ner rutan och började förståndigt nog fråga sig fram. Ingen hade en susning om var Romansvägen 6 låg, men väldigt många visste var nummer 12 låg för det var vårdcentralen. När min chaufför för fjärde eller femte gången fick information om sagda vårdcentral på nummer 12 hörde jag honom frustrerat mumla.

 

”Jag har 12, behöver inget 12.”

 

Som alla luttrade medborgare visste jag att romantik och sex skulle bli svårt att finna men det här var ju löjligt. Efter ett samtal till en äldre åkare fick min taxichaufför reda på att Romansvägen inte längre bar det namnet. Någon garanterat manlig tjänsteman hade nu ändrat romans till forum, men till ingens förvåning så var sex kvar. Det var alltså på Forumvägen 6 jag nu inväntade hon som jag inte skulle gifta mig med.

Vi var tidiga och hann därför med både lunch och en liten shoppingrunda. Jag köpte en cd med Mavis Staples med den passande titeln, ”Your Not Alone”, denna romantiska dag.

 

Mötet hos juristen tog inte många minuter, och då hann hon ändå med att än en gång påpeka fördelarna med ett giftermål. Ingen av storgäddorna i hennes besöksstolar högg dock på detta bete.

 

Nu är det bara att invänta ett utkast på det inbördes testamentet, godkänna detta och därefter hitta två vittnen som är skrivkunniga så är saken biff. Om vi mot förmodan måste besöka juristen på hennes kontor ännu en gång så vet vi numera att adressen inte är Romansvägen 6 utan faktiskt Forumvägen 14, tänk vad saker och ting förändras.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0