Mutor & smicker

”Jag träffade Jocke idag.”

 

Sambo Agneta lät påtagligt nöjd då hon meddelade om sitt möte med yngsta dottern Mimmis pojkvän. De har varit ihop ett tag men Mimmi är inte så pigg på att ta hem pojkvännerna för beskådan. Hon var ärlig nog att erkänna att det faktiskt inte var Jocke som var ovillig till att besöka vårt hem utan Mimmi själv som dragit åt bromsen.

 

”Jaha Jocke med kepsen, hur var han då?”

 

Mitt nämnande av huvudprydnaden visade att jag inte var helt oinitierad i frågan.

 

”o han var jättesöt!”

 

”Det säger du om alla döttrarnas pojkvänner, du är en otäck gammal kvinna.”

 

”Ja, men de är så söta!”

 

Därefter påbörjade hon en harang om nuvarande och före detta pojkvänners tilltalande yttre som bara bekräftade mitt uttalande nyss.

Då la sig plötsligt Mimmi i konversationen.

 

”Mamma ser i alla fall yngre ut än du!”

 

”Vad, det tror jag inte en sekund på?!”

 

Nu anade även Agneta ugglor i mossen trots att hon fick hinkvis med komplimanger från sin yngsta avkomma.

 

”Nu är Mimmi snäll eftersom jag köpt kläder och har betalat för hennes kontaktlinser idag.”

 

Jag hängde genast på och skrattade åt Mimmis påståenden, men hon fortsatte envist.

 

”Jorå, hon är jättesöt.”

 

Tänkte den unga manipulatören skinna mig så gick hon bet. Jag hasade ner till mitt skivrum och tryckte igång plattan ”It’s Only Rock’N’Roll” med Rolling Stones, passande musik för seniorer. I mitt stilla sinne tänkte jag att det var bättre att vara gammal och trött än smickrad och fattig.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0