Comedy Central Live, Stockholm

Med en finess och elegans som bara kan åstadkommas genom ett ihärdigt intag av alkoholhaltiga drycker krossades månget glas och mången flaska vältes och rullade längs stengolvet, men inget kunde stoppa flödet hos de skickliga komiker som under gårdagskvällen underhöll på den nyöppnade klubben Comedy Central Live på Brunnsgatan 6 i Stockholm

Konferencier var den fenomenale Isak Jansson och kvällens huvudakt var den oefterhärmlige Magnus Betner. Bara för att jag skulle få äta upp mina egna ord så bestod akt ett av två synnerligen förträffliga damer. Jag hade vid middagen i min enfald påstått att landets kvinnliga ståuppare inte riktigt är i klass med sina manliga dito och undertecknad hade än en gång tvärfel i sitt orerande. Yvonne Skattberg och Karin Adelsjö förpassade publiken in i skrattparoxysmernas underbara värld. Jag ska aldrig mer uttala mig tvärsäkert om någonting, och därmed så har jag gjort det än en gång.

Maten bestod av en tre rätters måltid som antingen var vegetarisk eller för ”normala.” Eftersom alla vid mitt bord var stenhårda köttätare fullt i klass med ted Nugent så är det bara den varianten jag kan uttala mig om. Smaken var det då sannerligen inget fel på men rikligt på faten var det inte. Kanske är det närheten till Stureplan och dess penningstinna klientel som orsakade den magra tilldelningen. Jag misstänker starkt att de typerna blir misstänksamma om det är för stora portioner, lite och dyrt ska det vara. Nu var det i sanning något mer än ett par korslagda sparrisar, men inte mycket mer.

Vi som hade råd att lägga 380 kronor på att äta hade även förmånen att välja sittplatser till showen före pöbeln som bara köpt inträdesbiljett för ynka 135. Ingen ville riktigt ta initiativet till att kuta iväg och roffa åt sig de bästa platserna så det blev lite strategiskt kretsande innan matgästerna började förflytta sig mot scenen. Min dotter Camilla var sugen på att sätta sig på första raden men kom på andra tankar och omvärderade sin första impuls.

 

”Det är bättre att sitta på andra raden för då är risken att bli utpekad av någon av komikerna mindre.”

 

Tänkte hon högt och vi satte oss alla i mitt sällskap på andra rad och det var riktigt nära även det. Vi hade uppmärksammat att det låg en del lappar på några av stolarna på första raden som tydligt talade om att dessa var reserverade. Vi var som sagt nära Stureplan och pengar talar som vi alla vet. Några av de som sedan placerade sig på dessa stolar närmast scenen var uppenbarligen stekare och deras kvinnliga motsvarigheter. Att de hade betalat extra för att få sitta i främsta raden är jag tämligen övertygad om men det fåniga är att de mest satt och snörpte på munnen och inte alls verkade ha roligt. De tröttmössorna borde nog ha tagit bättre reda på vad för slags show som vankades innan de gav sig hän och lättade på lädret. Magnus betner är verkligen inte nådig mot sådant han tycker är galet med Sverige och världen och stekare står nog inte högt i kurs. Delar av rad ett såg i alla fall butter ut men fick väl gå iväg och trösta sig med champagne efteråt, det var ju trotsallt hemmamatch.

Min dotter Camilla var nog inte ensam om att tycka att M. B. är en ”snygging.” De gånger han kom i närheten av oss innan föreställningen så tystnade Camilla och fan vet om hon ens andades? Att min sambo Agneta hamnade ensam med M. B. då hon gick ut för att inmundiga nikotin och han gjort likaledes retade gallfeber på Camilla.

 

”Sa du något till honom?”

 

Undrade Camilla avundsjukt och bligade illsket på sin mor. Hon blev dock lugnad då Agneta svarade.

 

”Nej han pratade i mobiltelefon så jag bara stod där.”

 

Detta besked mottogs av Camilla med tillfredsställelse, även om hon säkert kände att hennes mor bräckt henne fett och brett.

Konceptet är lysande och vill du ha en kväll av hejdlöst skrattande på ett trevligt ställe med vänlig och duktig personal så kan jag varmt rekommendera Comedy Central.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0