Tog du sprutan, slut i rutan?

När den stora pandemin förra året var i antågande och massvaccineringar företogs både när och fjärran så använde jag min manliga intuition och avstod från nålens frälsning. Jag lyssnade till den inre röst som ifrågasatte om vaccinet verkligen var ordentligt testat och att det inte var några biverkningar. Okej okej jag erkänner, jag gillar inte att ta sprutor och räknade iskallt med att alla andra skulle vara tillräckligt oroade av influensan för att låta vaccinera sig och då skulle inte jag löpa särskilt stor risk att bli smittad heller. Jag är inte livrädd för sprutor men kan jag fega ur så gör jag det. Jag har dessutom svårt med överhet och är alltid beredd att bli motsträvig och gå emot strömmen om någon myndighet eller chefsliknande person försöker säga åt mig vad jag ska göra, så någon nål skulle då rakt inte få stickas i min jungfruliga arm. Ostucken är bäst och frisk och lycklig har jag sedan mitt beslut vandrat vidare i jämmerdalen.

Nu rapporteras det om biverkningar på influensavaccinet och i Finland är det tydligen numera förbjudet. Symptomen är att folk somnar i tid och otid och kan inte stå emot sömnen som smyger sig på. Detta trötthetsfenomen i kombination med den valrörelse som dragit igång i vårt avlånga land kan, som jag ser det, leda till mycket djup sömn fylld av mardrömmar. Jag tror inte att det är någon överdrift att påstå att vaccinets stygga biverkning i kombination med en valdebatt på burken eller med ett torgmöte i värsta fall kan leda till ett koma liknande tillstånd.  Detta kan i förlängningen leda till att valmanskåren inte hör politikernas fagra vallöften, de läckra smutskastningskampanjerna eller förstår deras djupt förankrade ideologier och i sämsta fall kan medborgarna försova sig eller helt enkelt rösta fel. Sömniga och förvirrade lägger de i september kanske sin pliktskyldiga röst på fel parti, förlåt, block ska det förståss vara. Jag som är obesprutad och pigg som en pelikan lovar att i möjligaste mån hjälpa folk vid valurnorna, men det finns en gräns för hur mycket en enda blind illerkille med brustna illusioner hinner med på en dag.

Bild: Sprutan i tutan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0