Myror

Varje bra dag lär man sig något nytt och idag var det fakta om myror som fastnade i mina hjärnvindlingar. Visste du att en myra kan bära 50 gånger sin egen kroppsvikt? Nästa gång jag bär hem varorna från Coop så ska jag tänka på detta imponerande faktum och sluta beklaga mig över min ynkliga lilla börda.

Myran kan även bära 30 gånger sin egen kroppsvolym. Jag bär omkring några futtiga kilo för mycket runt magen och är genast i farozonen för hjärtinfarkter och andra tecken på min ynkedom som varelse.

Myrdrottningar kan leva i upp till 15 år och ge upphov till 150 miljoner nya individer. Min lilla avelshona Agneta och jag lyckades få till en avkomma på 2 och båda av honkön. När dessa 2 flickor befann sig i tonåren höll de på att driva oss galna genom sina upptåg, kufiska tonårsbeteenden och humörsvängningar. Undrar då hur den stackars myrdrottningen har haft det under sina hektiska 15 år? Det finns som ni märker alltid någon som har det värre.

Planeten är som ni säkert själva märkt fullkomligt nedlusad med myror och faktum är att 10% av världens levande väsen är just myror. Det gör att en myllrande gata i Tokyo är rena västanfläkten, förlåt östanfläkten skall det vara, jämfört med en normal myrstack en halvtrött söndagseftermiddag i en skog utanför Skurup.

Vad kan jag annat tillägga om myror annat än att jag personligen tycker att de är ganska äckliga när de myllrar omkring. Jag råkade även äta några stycken när jag var i 14 årsåldern. De hade krypit in i den popcornsburk jag lystet gav mig på när jag skulle titta på tv en dag. Detta missöde utspelade sig i västafrika där jag bodde under några år i början av 70-talet. Tyckte att mina popcorn inte smakade riktigt som de skulle och det fastnade konstiga saker i min mun. Upptäckte till slut vad min måltid bestod av och flög skrikande upp ur tv-fåtöljen som skjuten ur en kanon. Spottande, fräsande och totalt äcklad kunde jag klart konstatera att afrikanska myror smakade skit. Har vad jag vet och märkt aldrig ätit några svenska myror men är ganska säker på att de inte skulle falla mig på läppen. Är inte förtjust i insekter men myror är vad jag tycker sämst om. Synd att jag ska känna så när de är så imponerande och när de är så förtvivlat många.

Myror och baggar i guds underbara värld.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0