Mugg tugg

Jag har svårt för offentliga toaletter och går ogärna någon annanstans än hemma. Ibland har jag självklart inget val och då är det trevligt om toan i fråga är i gott skick. Jag är just hemkommen från en veckas semester i soliga Spanien där familjen besökt mina föräldrar som är bosatta där. Under veckan har vi varit på olika utflykter och jag har tvingats att besöka en rad offentliga toaletter. Jag gör härmed vågen för Spanien och den oerhört höga kvaliteten på dessa inrättningar. Det har genomgående varit rent, fräscht och ingen av de muggar jag besökt luktade illa. Uppenbarligen håller man efter och kanske är toalettmoralen i Spanien högre än i de flesta länder. Ett land som utan tvekan blir slaget på fingrarna är vårt eget kära Sverige. Här kostar det ibland även stålar och då kunde man förvänta sig att det skulle vara rent också men icke. Det luktar ofta illa och är ofräscht i största allmänhet. Tyvärr gäller detta även Arlanda vars muggar ofta är under all kritik. Muggen på Madrids flygplats var en ren dröm och tilltalade även en kräsmagad krake som jag.

Varför är det så illa ställt med de svenska toaletterna?

Det känns som om lortsverige har återkommit och jag skäms över fosterlandet när jag tänker på hur utländska besökare ska reagera vid toabesök här. När det ändå tas betalt för muggbesöken så får restauranger och andra inrättningar faktiskt avlöna någon att rengöra med jämna mellanrum. För er som inte vet hur man beter sig vid ett toalettbesök kan jag bara säga.

 

”Skit på er!”

 

Se bara till att ni gör det hemma.

En sak spanjorerna var riktigt usla på gäller vanliga sopor. Längs vägarna i Sverige är det måttligt med skräp men längs de spanska vägarna var det helt bedrövligt. Toalettkulturen må vara högtstående men det måste råda en monumental brist på soptunnor och soppåsar. Konstigt att det ska behöva se ut på det viset eftersom sopbilen tömde soptunnorna varje natt. Människor är konstiga ibland och det är väl lättare för en svensk att pissa på golvet än i muggen och lättare för en spanjor att kasta skräpet längs vägen än i soptunnan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0