Dagen B 090909

Den magiska dagen B kom då världen äntligen skulle få chansen att införskaffa och lyssna på Beatles fantastiska musikskatt så som den är värd att låta. Ett antal skickliga tekniker har tillbringat fyra år med att bearbeta alla bandets inspelningar och nu släpps äntligen alla skivorna. Det finns tre varianter att köpa dem på när det gäller CD. Var och en för sig, en fet stereobox eller en nästan lika fet monobox. Personligen ska mitt enfaldiga skivsamlar-jag köpa både stereo och monoboxarna.

Den stora dagen är alltså här och jag råkar befinna mig i Spanien med familjen. Hemma hos mina föräldrar som sedan många år bott här på Costa Blanca har vi det riktigt svårmodigt eftersom vi är tvungna att bada i den privata poolen, äta god mat, mysa med den pratsamma hälsapåkatten Barcelona, beskåda det sköna Spanien, slappa och ha det allmänt trivsamt. Man måste helt enkelt bita ihop och kämpa ibland. Jag må befinna mig på främmande ort men så lätt stoppar man inte en inbiten diskofil som jag. I morse skjutsade min mamma mig till närmaste skivaffär. Vi åkte tidigt och hängde på låset ifall det skulle vara rusning efter de eftertraktade plattorna, och jag befarade att de skulle sälja slut på en gång även här som de tydligen gjorde hemma. Den affär vi gick på är mest att likna vid en stormarknad och har en liten ganska oansenlig skivavdelning. Vi hittade inga plattor med Beatles men tänkte att de kanske inte hunnit packa upp dem ännu. Vi frågade ett par butiksbiträden som såg ut att veta något där de packade upp varor bakom en disk. Mamma öste på med sin bästa spanska, och den är rätt god, men de visste inget om någon Beatlesskiva. Vi blev hänvisade till en annan disk där det skulle finnas en kvinna som hade hand om CD-avdelningen. Hon var dock inte på plats men efter mycket om och men fick vi reda på att butiken inte hade fått in några boxar ännu. Det var dock inget vi skulle oroa oss över för de skulle minsann få in dem på, sabado, lördag. Världsrelease i hela världen alltså utom i just Spanien som det verkar och är det manana så är det. Mamma frågade om vi kunde boka boxarna men det lät sig inte göras.

 

"No se precupues"

 

Fritt översatt betyder det att jag inte skulle oroa mig. De skulle få in massor med plattor på lördagen så det skulle nog räcka till mig också. Jag är skeptisk och tror inte att Los Beatles kommer att finnas i butik på lördag heller. Jag får nog lov att beställa härligheten på nätet när jag återkommit till fostervattnet. Synd för jag är fånig nog att tycka att det är roligt att köpa på utgivningsdagen och därmed få vara en del av den talrika skaran musikälskare på den lilla planeten som älskar och vördar den stora poporkestern. Om det nu är så att jag befinner mig i den här världen just nu för att lära mig något, och för att därefter kunna gå vidare till ett högre levnadsplan, så tror jag att den skönt avslappnade spanska livsstilen och inställningen till saker och ting är det som just nu ska göra mig till en större och visare människa. Den här sortens visdom är dock inte helt lättköpt och kan svida ända in på bara skinnet. Jag tänker lära mig något och växa som varelse men om jag vore chef på affären vars skivavdelning jag besökte idag och fick reda på att en sådan grov miss begåtts så hade jag omedelbart avskedat den urklantiga avdelningschefen. Då hade inte bara jag lärt mig något.
"Jag ville ju handla juh!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0