Lynyrd Skynyrd, God & Guns

Sydstatsrockens motsvarighet till spökskeppet den flygande holländaren, Lynyrd Skynyrd, har nu släppt sin nya skiva, ”God & Guns.” Bara i år har bandet förlorat två medlemmar som nu gått till de sälla jaktmarkerna, men Skynyrd kämpar oförtrutet vidare med ny besättning. Gruppen är sydstatsrockens stora flaggskepp och detta bevisas ännu en gång med den nya skivan. ”God & Guns”, innehåller allt man kan önska sig från genren, på gott och ont.

Det var länge sedan bandet släppte en skiva med ett så lättillgängligt och starkt material. Här finns allt från tungt rockande låtar till sentimentala ballader. Produktionen är formidabel och skivan låter ljudmässigt väldigt bra. En modern produktion men med en skön vintage känsla, något jag gärna vill ha i den här sortens musik. Instrumentalisterna är kanske inte fullt ut lika spänstiga som på gruppens 70-talsskivor men ändå i absoluta världsklass. Sångaren Johnny Van Zant har en härlig röst och sångmässigt är min enda önskan att gitarristen Rick Medlock, tidigare sångare och guraman i Blackfoot, fick sjunga lite mer.

Textmässigt är, ”God & Guns”, typisk för Lynyrd Skynyrd. Det handlar ofta om den lilla människan som är strävsam och tycker att det var bättre förr. Det får man gärna tycka om man vill men när texterna däremot handlar om allas rätt att få ha vapen, och att det är en av de saker som gjort USA till den ”fantastiska” nation den är, blir det lite väl magstarkt. Musikaliskt älskar jag Lynyrd Skynyrd men politiskt så tycker jag att de har huvudet i röven.

När jag tidigare i år såg bandet live i London bestod konserten av deras greatest hits med koncentration på 70-talsmaterialet. Jag saknade många av de starka låtarna från Skynyrds senare produktion och några låtar från denna nya formidabla platta skulle även det ha lyft konserten ytterligare. Gillar man gungande sydstatsrock är Lynyrd Skynyrds ”God & Guns” ett absolut måste.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0