Karlavagnen

Kära bloggläsare, ja jag älskar alla människor som uppmärksammar mig och det jag gör, jag ska medverka i ett radioprogram på torsdag kväll. Det är Karlavagnen som med anledning av ”vita käppens dag” ska ägna torsdagskvällens sändning åt ämnet synskada. Programmet går i p4 mellan kl. 21.40 och 24.00. Vid vilken tid min ljuva stämma kommer att ljuda över etermediet vet jag inte men ni vet säkert redan att den som väntar på något gott alltid väntar för länge.

Det känns som om jag är inkallad som expertvittne, en äkta blinning. Det är praktiskt att bli expert bara genom att förlora något, i detta fall synen. Det larviga i sammanhanget är det att om man skulle ha med 100 olika synskadade i programmet så skulle man få lika många åsikter. Som grupp betraktad så är vi inte särskilt homogen och det har jag fått erfara inte minst som medlem i det blindaste bandet i landet, Synliga. Vi är sju svagsynta starka personligheter med spretiga viljor. I stort sätt varje beslut i bandet går genom denna ibland smärtsamt långsamma kvarn och långdragna förhandlingar föregår varje viktigt beslut. Det gör att jag ibland kan se charmen med diktatur och snabba enväldiga beslut. Nu är vi som sagt sju olika individer och som en person ropar till den stora folkmassan i filmen ”Life of Brian”.

 

”We are all individuals.”

 

Varvid alla unison svarar.

 

”yes, we are all individuals.”

 

Då säger en ensam röst I folkmassan.

 

”I’m not!”

 

Jag kan alltså helt logiskt bara tala för mig och mina erfarenheter. Jag är alltid lite rädd för de där blinda som verkar vara synskadevärldens superhjältar. De som har en innbygd kompass och radar mitt i pannan, som läser punktskrift snabbare än vad en lärkvinge fladdrar, som känner igen alla människor i hela världen på rösten, som frivilligt ger sig ner i tunnelbanan efter en hård dags arbete och de är helt slutkörda och som på tusen andra sätt gör bra ifrån sig och tar sig fram. Mina demoner och rädslor hindrar mig ibland och det får jag nog leva med är jag rädd. Hur som helst så är jag alltså med i radion på torsdag kväll och har du inget bättre för dig så kan du ju alltid slå iväg ett öra åt mitt håll hur felbar och jobbigt mänsklig jag än råkar vara. En sak kan jag i alla fall lova dig, jag är snygg i radio.


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Ja, är du lika kul i radio också så blir det en bra Karlavagn! På min skola ska vi uppmärksamma vita käppens dag med att de seende barnen ska få prova att käppa (med ögonbindlar på då alltså) - ska se om jag kan lura en och annan fröken att testa också!! Som du kanske förstår är jag i daglig kontakt med en "blinning" på mitt jobb, en flicka som går i årskurs 2.

2009-10-14 @ 22:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0