Jag träffade postmannen

Jag träffade postmannen. Nej, inte med en snöboll som jag hotade med igår, för det illvilliga projektet lade jag ner. Man kan faktiskt inte hålla på och attackera människor under tjänsteutövning och att kasta saker på en postman är säkert i lagens mening att betrakta som våld mot tjänsteman. Förstår inte hur jag ens kunde komma på en sådan befängd tanke för det är ju dessa tappra gossar och damer från postverket som ständigt, i ur och skur, levererar de oändliga skivpaketen och talböckerna till min dörr. Jag träffade alltså postkillen idag och han var trevlig, hjälpsam och en ren fröjd att ha att göra med. Verkligen inte den sorts människa som förtjänar att få snöbollar kastade på sig av en elak blinning. Vore jag min postutbärare så skulle jag hata mig. Det är ofantliga mängder som är adresserade till min brevlåda, och det verkar aldrig ta slut. Numera är talböckerna inte så tunga eftersom de är på CD i ett mp3-format kallat DAISY, men förr när böckerna var på kassettband var det ingen lek för den arme postanställde. Jag minns en gång när jag beställt hela science fictionserien ”Stiftelsen” som består av en försvarlig bunt böcker. Alla böckerna kom samtidigt och postmannen ringde, faktiskt bara en gång, på min dörr och jag fick rodnande ta emot en hel säck med talböcker på kassett.

Världens alla postkillar och posttjejer jag älskar och beundrar er och det fantastiska arbetet ni utför. Jag ska aldrig mer tänka dåliga tankar om att kasta snöbollar på era oskyldiga kroppar och om det är till någon tröst för er så blir det jag som en dag om paradiset finns får förklara dessa, och många andra dåliga och idiotiska tankar, för Pelle vid porten. Jag tror att det kan bli lite svettigt när han spänner sin genomträngande blick i mig under buskiga ögonbryn. Undrar om det då hjälper upp mitt försvar om jag påtalar att jag faktiskt aldrig beställde hem bibeln på varken kassett eller punktskrift, för den fetingen skulle kunna ta musten ur den mest vältränade posttjänsteman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0