Lynyrd Skynyrd "live"?

Att få uppleva de fantastiska gamla sydstatshjältarna i Lynyrd Skynyrd live är något min dotter Camilla och jag velat göra i flera år nu men det gitarrstinna bandet lämnar inte ofta USA. Vi har haft koll på deras hemsida och tidigare i år annonserades plötsligt nyheten att de skulle göra en europaturné. Jag lusläste genast turnéplanen för att ta reda på vart i Sverige de skulle uppträda men fann till min bestörtning inga svenska datum. Två i Finland och ett i Norge men gamla Svedala blev blåst.


"Fan de bara dör i det där bandet", sa Camilla som läst bandhistoriken, "om vi inte ser dem nu så blir det aldrig av."


Vi började genast göra upp planer för att bege oss till Helsingfors men varken det datumet eller det i Norge fungerade för oss av olika anledningar så vi bestämde oss helt sonika att åka till London och den anrika arenan Brixton Academy för en kväll med het sydstatsrock. Även min syster Marie drabbades av sydstatsfeber och bestämde sig för att hänga med och Camilla och jag började ta tag i bokningen av flyg, hotell och plåtar till konserten som skulle gå av stapeln maj 30.

Bakslag ett kom då vi till vår besvikelse upptäckte att giget redan var utsålt. Detta löste sig dock rätt snart efter ett tips från en engelsk väninna i London och vi kunde köpa biljetter via andra kanaler och dessutom inte ett dugg dyrare, power and victory!

Nu var allt klappat och klart och alla detaljer inför resan var i hamn och vi såg alla fram mot den med växande förväntningar. Vårt lilla sällskap som nu även utökats med en vän från Väsby och två av hennes döttrar tänkte verkligen njuta av Londonvistelsen, men de skulle inte titta på Lynyrd Skynyrd med oss, förståndigt.

Tidigt en morgon ett par veckor senare väcktes jag ur min välbehövliga skönhetssömn av en röst som skrek att det brann. Det betydde att jag fått ett sms och jag plockade nyfiket upp mobilen. Meddelandet var från min vän Hasse i Väsby och det stod att klaviaturspelaren i Lynyrd Skynyrd hade avlidit och att turnén var inställd. Jag lutade mig uppgivet tillbaka mot kuddarna och begrundade vår situation. Som tur är så är det roligt att åka till London även utan konserten vi så hett sett fram emot men det kändes onekligen en smula snopet.

Camilla höll från och med detta dråpslag daglig koll på Lynyrd Skynyrds hemsida och vi kunde snart konstatera att europaturnén trotsallt skulle genomföras. Med tanke på bandets historia så var nog någon enstaka medlems död inte något som skulle stoppa dem.

Resan närmar sig med stormsteg, allt har varit frid och fröjd och Lynyrd Skynyrd har stadigt lagt till turné datum till den USA turné som de ger sig ut på tillsammans med Kid Rock direkt efter de avslutat i Europa men idag ringde Hasse och berättade att basisten i Lynyrd Skynyrd avlidit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0