Det mentala

Jag funderade på det där med mental ohälsa och hur vi har olika syn på det beroende på situationen. I litteraturen eller på film är vi, i alla fall jag, roade av att komma in i någon annans psyke och gärna då någon som inte har alla hästar hemma. Det är härligt nervpirrande att susa runt i skallen på en psykopat eller någon som är rent förvirrad. Filmen "Gökboet" var en enorm succé på sin tid och då var alla åskådare på dårfinkarnas sida och vår empati visste sig inga gränser. I verkliga livet är nog situationen något annorlunda är jag rädd. Vi vill helst inte ha med störda människor att göra för de skrämmer oss. Jag tycker att det är väldigt svårt att känna empati någon längre stund för människor som drabbats av depression. Det är lättare att förstå ett benbrott än att förstå någon som ligger lägre än en sjunken båt. Man tycker att de borde ta sig samman, men det är självklart lika omöjligt som att omedelbart självläka ett brutet ben eller en brusten blindtarm.  Går jag till mig själv så har jag inte full förståelse för deprimerade människor förrän jag själv känner mig lite deppig men då är det solklart hur illa det är när det är mulet.

Det är nog inte många i Sverige som tror att mentalvården fungerar klockrent eftersom inget annat i vården gör det i dessa besparingstider. Lustigt att bristerna i just mentalvården ska behöva tydliggöras genom ett konstverk. Inte undra på att konststudenten, Anna Odell, fått skit för sitt tilltag då hon pinsamt nog tydliggjort hur man på betingad reflex brottar ner en förtvivlad människa istället för att verbalt försöka lugna henne. Samma princip som den att förskriva piller istället för samtalsterapi och liknande åtgärder för att en gång för alla försöka komma till roten med en deprimerad människas problem.

Nu återstår det att se om hon får fängelse för sitt konstutövande men hon har under alla omständigheter slagit igenom som konstnär. Vare sig hon får skaka galler eller inte så tror jag att hennes framtid är ljus och jag har ett tips på en lämplig sponsor åt henne. Tänk er denna text på affischer runt hela staden ämnat att locka folk att titta på hennes konstverk på nätet och för att få alla att köpa nya datorer.


Anna och Dell

 Konsten och tekniken en symbios för människan och framtiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0