Operan sprider sig

Tänk dig att två artister delar en replokal på fryshuset eller liknande och båda råkar repa samtidigt på grund av något sjabbel angående vems reptid det är. Det ena är en grupp som med hjälp av sina härliga datorer gör stompig eurodisco och den andra en riktigt begåvad operamajsa. Hon är rar och fin på alla sätt och vis men pratar lite konstigt och det är kanske därför reptiderna strulat till sig. Musik bygger som ni säkert vet broar så nu jäklar ger de järnet allihop tillsammans och ljuv musik uppstår.

Som ovan gick det inte till när det vinnande bidraget i schlagerfestivalen kom till för världen är betydligt mer utstuderad än vad vi vill tro. Mig gick låten helt förbi eftersom jag varken gillar tjiffa-tjoffamusik eller opera men min sambo Agneta gillade låten och trodde på den som en vinnare.

Undrar hur det blir nu i musikens Sverige?

Ska nu operan som redan lever via konstgjord andning och statliga subventioner också roffa åt sig licensmedel från tv och plocka de fetaste sponsorerna vi fulkulturella tröttmössor så väl behöver. Det kommer förståss att krävas motprestationer från de sponsrande företagens sida och så här kan det bli. Uppsättningen dörrkarmen i Bygg-Oles regi, Trollflöjten sponsras av Musikbörsen, IKEA med allt för ditt bo och hem ligger bakom La Boheme och det är självklart svenska spel som sätter upp La Traviata.

Framtiden ser mörk ut och kanske är även Tomas Ledins sommarturné hotad. Nä föresten, inget kan nog hota en Ledin, eller en Åsa-Nisse, i högform. Musik Sverige är i sanning underbart och nu är det bara att invänta den nya säsongen av Idol och därefter ännu en oändlig schlagerfestival, suck.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0