Ny CD

Idag får vi leverans på vår nya CD som bär samma titel som vår nya show, "Synliga i mörker." Vi i Synliga har i princip spelat in låtar till detta nya alster sedan vi släppte den förra, "Sinnenas rum", men lik förbannat blev det brådska i brädgården och tidsbrist för att få skivan i klar i tid för premiären av den nya krogshowen. Vi misslyckades med detta och skivan är nästan en vecka sen, men den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

CD: n är inspelad i Ljudolfstudion på söder i Stockholm och mixades i Castillo Sound i Vinsta. Eftersom dagar och kvällar var upptagna med slutarbetet på krogshowen och allt var i fullkomligt kaos så var det nattpasset som gällde för att få skivan mixad, mastrad och klar för leverans till företaget som skulle trycka upp den. Ljudteknikern David Castillo, min bandkollega Ulf Nordquist och jag satt alltså några nätter och jobbade på och försökte med hjälp av choklad och söta läskedrycker hålla oss vakna och alerta för att åstadkomma formidabla mixar på låtarna till plattan. Jag trycker att vi lyckades väl och det är en förmåån att jobba med så skickliga ljud och musikmänniskor som David och Ulf. Davids totala kontroll över tekniken och fina känsla för sound och timing och Ulf: s unikt finslipade musiköra och känsla för detaljer var en ren fröjd för mig att återuppleva. Jag tycker att vi fick fram det bästa ur varje låt och efter det att resten av Synliga lyssnat på mixarna och några nivåjusteringar gjorts mastrade David och lade låtarna i den ordning bandet bestämt.

Samtidigt som vi brottades med innehållet så jobbades det med konvolutet på annat håll. Själva textinnehållet hade min bandkollega Johan Häglerud och jag knåpat ihop någon vecka tidigare och bilderna och själva bildiden hade framtagits av fotografen Emmanuel Sanchez Sapata. Allt fogades nu ihop av designern Norbert och lär vara riktigt snyggt.

CD: n har 15 spår och jag tänkte skriva några rader om varje låt nästa vecka då jag själv i lugn och ro lyssnat igenom skivan. Det jag redan nu kan säga är att jag personligen är betydligt mer nöjd med den här än den förra då jag var alldeles för risig och hade för trasig röst vid flera av inspelningarna till "Sinnenas rum" och blir därför alltid lite frustrerad när jag lyssnar på den. På "Synliga i mörker" överträffar alla fyra huvudsångare sig själva och dessutom körar resten av bandet med den äran. Vår ena gitarrist Christer Tull sjunger för första gången på en Synligaplatta och man kan med rätta fråga sig varför han inte sjungit med oss tidigare för han är kanonbra.

Vi kommer i första hand att sälja skivan på våra gig och den kommer också att kunna beställas på vår hemsida som är.


http://www.synliga.com/


Jag återkommer och berättar när den släpps.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0