Se snygg ut

"Mamma, har du några gummistövlar?"


"Ja, de ligger i garaget."


"Hur ser de ut?"


Konversationen utspelade sig mellan vår dotter Mimmi och min sambo Agneta igår inför Mimmis packande och avresa mot Hultsfredsfestivalen. Mimmi inspekterade en stund senare de omtalade stövlarna och fann dem olidligt fula och gröna men hade inga stålar att köpa några nya för, så de packades ner i väskan. Agneta har trampat milatals omkring i detta stövelpar med harpun i hand beredd att spetsa skogens alla svampar utan en tanke på om fotdonen är moderiktiga och snygga eller inte och det har gått så bra så. Mimmi kastar en blick på dem och stönar uppgivet över hur skämmigt det kommer att vara att behöva bli sedd i dem. Ett ytterligare stön kom över Mimmis läppar då hon i morse strax före avresan fick en praktisk, och även denna gång militärgrön, regnponcho av sin ömma moder. Det är viktigt att se rätt ut så fan vet om inte både stövlar och poncho kommer att bli kvar i väskan även om Hultsfred drabbas av skyfall.

Det är första gången som Mimmi åker på festival och hon är inte heller van vid campinglivets fröjder så hon var något förbryllad vid förberedelserna inför avresan. Allting som är stöldbegärligt har hon lämnat hemma utom mobilen och den tänkte hon ha i sin bh. Tur att hon har en liten och lätt mobil för hon är inte precis någon Dolly Parton.

Ett tält köpte hon på Rusta för 99 kronor, så det är nog ett riktigt topptält. Det gjorde även alla hennes kompisar och de kommer nog att bilda en hel liten tältstad med dessa tälts motsvarighet till papperstallrikar eller engångsservetter. Till Mimmis heder bör här nämnas att hon utan att blinka genast plockade fram börsen och tog kostnaden för sitt tält helt själv. Jag vet precis vad min farsa skulle ha sagt om saken.


"Första gången flugan fes så sprack hon."


Synd att inget tv-bolag kommit på iden att filma när dessa campingens oskulder ger sig på att sätta upp sina medhavda tält. Jag är säker på att det skulle bli otroligt underhållande och få höga tittarsiffror eftersom få saker är så kul att titta på som när andra gör bort sig. Tänk er sedan synen när dessa "asfaltsblommor" raglar hem på kvällen efter en hel dag och kväll av dansande och öldrickande och ska lotsa sig fram genom en liten stad gjord av tyg. Nu ska man inte kasta sten i glashus som det så vackert heter och om min lilla dotter är fullständigt oduglig vad gäller campingens fröjder så är det ett intet mot hur sopig jag är. Tyckte under en mycket kort tid i min barndom att tält var kul men det gick över och nu skulle du inte få ut mig i naturen för övernattning i tält för allt smör i småland, inte ens om Shania Twain skulle med. Om det nu uppenbarligen är mitt fel att Mimmi är en klantig campare så måste det enligt gällande logik vara Agnetas fel att hon i första hand hela tiden tänker på att se snygg ut. Inte för att Agneta gör det men enligt min uppfostran är alltid allting någons fel och eftersom det inte är mitt fel så är det hennes. Vi får helt enkelt hoppas att vädergudarna ler mot Hultsfred och att solen oupphörligt skiner mot festivalbesökarna så att min dotter kan visa sig från sin bästa sida och slipper bära regnkläder. Det skulle ju vara förfärligt eftersom vi faktiskt lever i moderna tider och dum får man vara men inte ful.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0