Olika smak

Min sambo Agneta, min äldsta dotter Camilla och jag skulle bege oss ut på en shoppingtur igår till en stor möbelaffär jag inte ens vill nämna vid namn. Det var Camillas påfund och berodde på att hon ska fixa till sitt rum. Ny färg på väggarna, nytt golv och några nya mer praktiska möbler stod på programmet. Av någon underlig anledning skulle även jag hänga med till den förhatliga möbelhandeln i Barkarby trots att det är ibland det värsta jag vet. Vi var nästan klara att gå ut till bilen då även yngsta dottern Mimmi kom släntrande från övervåningen och så ut som sju svåra år och ett nödrop.


"Vart ska ni?"


"Vi ska åka och köpa ett nytt databord åt Camilla."


Svarade Agneta och spanade in den mosiga varelsen som var hennes yngsta dotter.


"Ska ni äta lunch där?"


"Ja, så blir det nog."


Agneta lät rätt belåten med det eftersom det är hon som står för matlagningen och alltid uppskattar när hon slipper. Detta besked möttes dock inte av något jubel från Mimmi som däremot lät anklagande.


"Vad ska jag äta då?"


Agneta lät sig inte rubbas av Mimmis klagande ton utan konstaterade bara sakligt.


"Det finns kyckling och bulgur kvar sedan igår i kylskåpet."


"Bulgur!"


Mimmi spottade ur sig ordet och hela hennes kropp och ansiktsuttryck visade med stor tydlighet vad hon tyckte om den exotiska maten.


"Jaha, vilken min, du är inte förtjust i Bulgur."


"Nej usch, och det låter som namnet på en Orch, Uruk-Hai och Bulgur."


Bulgur föll alltså inte Mimmi i smaken men annars har hon vad som brukar kallas för god smak, i alla fall i kläder. Just nu är Mimmi delvis ekiperad i vad som i allra högsta grad måste betraktas som vintage kläder. Det är nämligen så att svärmor Mary har flyttat till ett äldreboende och därför kommer hennes hus att gå till försäljning i mitten av augusti. Allt i kläd och möbelväg hon ville ha med sig har nu flyttats till det nya boendet men massor av kläder blev kvar. Innan dessa lades i säckar för att gå till klädesinsamlingar gick Agneta, hennes syster och mina två döttrar igenom det digra utbudet för att se om det var något de kunde använda. Mimmi som har lyckan att klä i nästan allting var den som gjorde de största fynden. Förutom klädesplagg och en handväska hittade hon ett par 40 år gamla pumps. Jättesnygga och i klassisk design och dessutom har tydligen Mimmi och hennes mormor exakt samma fotstorlek. Nu glider Mimmi omkring i dessa ursnygga skor som är mer än dubbelt så gamla som hon själv och när hon berättar hur det ligger till för sina kompisar så tror de inte att det är sant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0