Gud hör bön?

Familjen hälsade på hos svärmor Mary på äldreboendet idag och i hissen satt en lapp som upplyste om en andakt som skulle hållas under dagen. Någon lustigkurre hade lagt till ett j, vilket gjorde att det stundande mötet i vår herres ära med sång och vackra ord, blev till en betydligt häftigare affär med bössor och krut på andjakt. Det hedrar gamlingarna att de är så pass blasfemiska och att de har en sådan skön humor och det är jag säker på att även gud har.

Ett bevis på vår guds stora humor fick min dotter Camilla och jag igår då vi i vår iver att tömma hennes rum inför målandet av hennes väggar, slet och bar hennes gamla databord nerför trappen. Halvvägs nerför den förhatliga trappan fastnade vi eftersom bordets finurligt rörliga delar bestämde sig för att göra sitt jobb och rörde sig. Det blev ett fult märke på väggen vilket gav oss båda den djupaste ågren men värst av allt var att vi varken kunde komma upp eller ner. Jag svor svavelosande eder över den pappskalle som ritat huset och svetten lackade. Vi lyckades till slut efter lite lirkande komma vidare några centimeter men det var riktigt besvärligt. Camilla suckade uppgivet och sa flåsande av ansträngning.


"Gud, vi borde ha skruvat isär databordet innan vi bar ner det."


Ungefär tre sekunder senare brakade det till och bordet fullkomligt upplöstes emellan oss. Jag blev stående med en bit, Camilla med en annan och resten ramlade ner den sista biten för trappen. Jag spände mina blinda ögon i Camilla och sa.


"Du måste vara försiktig vad du ber om för ibland hör gud våra böner."


Sedan garvade vi rått och tänkte säkert båda på alla de gånger som man bett om hjälp uppifrån i nödlägen och ingenting har hänt, men nu lyssnade han minsann.

I skrivande stund applicerar Camilla färgen Brownie på tre av väggarna i sitt rum och ber säkert hårt och innerligt att den färgen ska göra sig snyggt mot Tulpan som hon strök på kortväggen igår. Det kanske inte är den store guden som sköter sådana frågor utan någon liten specialgud. Troligen heter han Becker i efternamn och Alcro i förnamn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0