Festivaldags

På onsdag är det festivaldags även för mig för då börjar Skeppsholmsfestivalen här i den kungliga huvudstaden. Eftersom jag bor strax utanför Stockholm i Nacka så passar denna form av festivalande mig perfekt eftersom jag gärna går under bekvämlighetsflagg. Inget boende i tält, krälande i lera och dagar av ölande och ätande näringsfattig men fettbildande mat för min del alltså. Det blir en bulle från hemmets lugna vrå till festivalområdet, några timmar av musikalisk njutning i goda vänners lag och därefter en bulle hem igen till min egen sköna säng. För er som är utsocknes så kan jag förtydliga att en bulle är en taxi, utom på konditori, men då är å andra sidan inte en dammsugare längre en dammsugare. Undrar varför vi gör på detta vis med vårt ädla språk? Svenska lär vara svårt nog ändå för någon från ett annat språk att lära sig och sådana här tilltag lär ju finta bort även de mest begåvade.

Det jag spettsar in mig mest på det här året är Dr. John och Little Feat. Den gode doktorn från New Orleans som gjorde sina hundår på bordeller och andra etablissemang av dubiös karaktär är en fantastisk pianist men vad han bjuder på denna onsdag vet jag inte riktigt. Hans skivor är rätt spretiga och han pendlar mellan lite jazzig pop och soul till tvärjazz. Att det är en jazz och bluesfestival han ska spela på kan ses som ett illavarslande tecken från min horisont eftersom jag inte är speciellt trakterad av just jazz, tvärtom. Dr. John var föresten gitarrist från början men fick ett finger skadat vid en skottlossning på den bordell han gigade på, respect.

Kvällens stora höjdpunkt lär under alla omständigheter bli Little Feat och de är enligt min uppfattning ett av världens bästa liveband. Ett gig är inte det andra likt när det gäller det här fantastiska bandet och jag har en rad liveplattor och det verkar som det aldrig kan bli för många. Enda smolket i glädjebägaren är att den förnämliga sångerskan som sjungit med bandet under några år, har lämnat dem. Tråkigt men det lär ändå gunga fett och gubbarna skrålar på rätt bra de också. Jag har velat gå på en konsert med Little Feat i många år och nu ska jag äntligen få höra paradnumret "Dixie Chicken" live.

När vi nu ändå är inne på festivaler så kom alltså min lilla dotter Mimmi hem från sitt första festivalbesök igår. Hultsfredsfestivalen anno 2009 hade enligt sagda dotter varit en bedrövligt blöt och lerig upplevelse. Fyra dagar av obekvämt boende i tält tycks ha botat Mimmi från festivalbacillen. Hon tyckte inte att lidandet var värt pengarna men nu har hon varit och vet hur det är. Hon stank som en blandning mellan ett utedass och en soptipp när hon anlände hemmet. Tältet hade hon dumpat och hennes kläder stoppades direkt in i tvättmaskinen. De kläder som var i resväskan var så äckliga att hon och hennes ömma moder använde gummihandskar vid överflyttningen. Mimmi hade på väg tillbaka till sitt tält på kvällen och uppspelt efter hoppande och skuttande till livliga band, halkat omkull i den otroligt snuskiga och stinkande leran. Hennes tillstånd efter att ha satt sig på röven i geggan var mest att likna med att skita på sig. Tillståndet på hennes kläder då de förflyttades över till tvättmaskinen gjorde inget för att motsäga detta faktum. Festivalande var alltså alltför obekvämt och ohygieniskt för Mimmi och jag fick lov att dölja ett smil när hon diskuterade saken med mig. Hon sa nämligen att det nog skulle vara mer värt pengarna att tågluffa i Europa istället. "Tågluffa", tänkte jag, "skulle det vara mer bekvämt och hygieniskt?" Det är bra att hon har drömmar och visioner och man behöver inte vara någon Einstein för att lista ut vad nästa projekt blir i hennes huvud. Det är alltså tågluffning hon nu grunnar på och jag lär med största säkerhet få återkomma i ämne på dessa sidor. Den enda respit jag kan räkna med är att det inte blir förrän nästa år som tidigast.

Vi fick också leverans av den engelska skogsmusen igår och hon är precis så söt som jag trodde. Jag påstod igår att hon hade samma namn som en kondom men så är inte fallet. Hon heter Nosan och det är en av de två systrar hon snart ska få som har ett mer kondomiskt namn, men när jag påtalade sambandet för min syster igår tog hon ett snabbt beslut i namnfrågan och Tjosan droppades. Den kommande lilla musen ska istället få heta Trosan eller Dosan! Nej förlåt, dåligt skämt., 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0