Michael Jackson

När jag först hörde Michael Jackson var han en medlem i bandet Jackson 5 som bestod av en brödraskara där han var minstingen. Han må ha varit yngst men var också den klarast lysande stjärnan och en begåvning av guds nåde. En ljus snygg röst och en fantastisk rytmik gjorde honom till en väldigt speciell sångare redan tidigt och han blev bara bättre med åren.

Det tog lång tid innan jag köpte någon skiva med Michael Jackson eftersom han från början representerade en musikstil jag inte var särskilt imponerad av, tvärtom. Jag hade upptäckt rocken och fyllde min tonårstillvaro med musik av grupper som, Black Sabbath, Deep Purple, Santana, Ten Years After, Mountain, Grand Funk Railroad, Alice Cooper, Rolling Stones, Who, Iron Butterfly och många många flera dåtidens stora innovatörer. Min syster Marie däremot spelade flitigt den Jackson 5 platta hon hade och även om jag nog inte skulle ha erkänt det då så svängde det onekligen fett om tonerna från hennes rum. Det var onekligen en viss skillnad i textval mellan musikstilarna syrran och jag lyssnade på. Jackson 5 sjöng om att åka hem till Indiana, alfabetet, rockande småfåglar och annat synnerligen gulligt medan mina nyfunna hjältar var mer inne på droger, sex eller som Sabbath om Järnmannen eller krigets grisar. Gissa vilket jag tyckte var tuffast?

När en av bröderna Jackson gifte sig med dottern till skivbolagsdirektören bakom Tamla Motown, det mest framgångsrika färgade skivbolaget genom tiderna, och därigenom troligen säkrade sin skivutgivning och karriär för tid och evighet, droppade man femman och blev Jacksons. Inte heller då köpte jag skivorna trots att jag då och då blev djupt imponerad av det grymma svänget. Min dåvarande flickvän och sambo däremot köpte flera av deras skivor. Efter några framgångsrika år sprack även Jacksons och Michael påbörjade sin solokarriär fullt ut och som alla vet så skulle han komma att bli en av de mest framgångsrika artisterna genom tiderna och då köpte även jag skivorna och då även de gamla. Trots att Michael Jackson blev en av världens mest sålda och hyllade sångare och dansare blev det med tiden hans privatliv som kom alltmer i fokus. Vad som var sant eller osant i alla skriverier om honom var omöjligt att avgöra för mediedrevet gick fett och brett och det verkade inte finnas några gränser för vad man kunde hitta på om honom. Sov han i syrgastält? Blev han allt vitare pga. En hudsjukdom eller via medicinska ingrepp? Hur många plastikoperationer genomgick han? Den mest kontroversiella frågan var om han förgrep sig på sina små lekkamrater han bjöd in till sitt hem och nöjesfält. Han hade aldrig haft en riktig barndom eftersom hans far drivit på brödraskaran från tidig ålder och drillat dem hårt för att de skulle bli så skickliga som de till slut blev, och Michael som den yngste hade en hård och mycket konstig barndom. Som rik vuxen ville han uppenbarligen leka alla de lekar han aldrig fick när han var liten och blev därmed något av en sittande fågel för föräldrarna till de barn han gärna umgicks med. Om han var en pedofil eller inte kan inte jag avgöra men det är minst lika troligt att det var snikna föräldrar till hans lekkamrater som såg chansen till att göra sig en hacka på den lite obalanserade och stormrike världsstjärnan.

Michael Jackson har inte varit särskilt aktiv musikalisk de senaste 10 åren och det som mest av allt har skrivits om honom i skvallerpressen har gällt hans barn. Lite makabert då de oftast har en påse på huvudet för att deras ansikten inte ska bli så kända. Lär bli svårt för dem att förbli anonyma trots dessa åtgärder med en sådan berömdhet till farsa.

Tidigare i år meddelades det att Michael Jackson skulle ut på en stor världsturné för att säga farväl till sina fans. Detta väckte stor uppmärksamhet eftersom han inte turnerat på så länge och eftersom han som liveartist var häpnadsväckande. Idag avled Michael Jackson av hjärtstillestånd i sitt hem med bara någon vecka kvar till premiären av turnén. På morgonens tv-inslag om popstjärnan sa man att han kommer att bli ihågkommen för sin musik, sång och dans och det vore väl fint, men så tror inte jag att världen fungerar. För många plastikoperationer och för mycket ståhej kring hans person gör nog det helt omöjligt Vi män är i grunden ganska barnsliga men de flesta av oss har inte de ekonomiska möjligheterna att vara fullt så barnsliga som Michael Jackson. De flesta av oss har kanske också haft en barndom då vi lekt av oss en del så det är väl bra med det.

Världen har idag förlorat en stor artist och enligt mitt tycke en av de bästa sångarna genom tiderna. Inte många kunde få det att svänga som Michael Jackson och det var inte ens lätt att planka, tro mig jag har försökt.    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0