... men jag är säker på att...

Hörde idag att de mest lönsamma grödorna för landets lantbrukare de senaste två åren är de som används för öl och whiskeytillverkning. Konjunkturen är på uppåtgående och vi är inte sena med att vilja hinka mer och bli glada i hatten. Det är i sanning härligt att brukandet av jorden är lönsamt och att det inte är ätbara grödor tror jag inte spelar någon roll i det stora sammanhanget för jag är säker på att ingen längre svälter ute i världen i en så modern tid som 2011.

 

Det är också så att försäljningen i landets blomsterhandlar gått upp med 10 % de senaste två åren. Det är inte osannolikt att det finns ett samband mellan denna uppgång och den ökade tillverkningen av rusdrycker jag berättade om ovan.

Lätt berusade män blir gärna lite gråtmilda och nostalgiska och då kan inhandlandet av rosor ligga nära till hands.

 

”Hon är säker gamla Bettan!”

 

Tänker mannen plötsligt om sin trogna fru och köper därefter, en liten, men välment blomster knippa. Har nu hustrun fått så bör ju även älskarinnan ha sitt och ännu en blomsterkvast inhandlas, nu i större format eftersom män är duktiga på att göra konsekvensanalyser. Lite cyniskt kan man tycka, men jag är säker på att alla män i grunden menar väl.

 

Nu har även Finland fått sitt alldeles eget missnöjesparti. De blev efter gårdagens val landets tredje största och lär få vara med att bilda regering inom kort. De är starka emot EU och även emot att man i Finland får läsa svenska i skolorna. Det där med EU kan man tycka som man vill om men vad är det för fel med att lära sig ett språk till, och särskilt då när språket i fråga är ett av landets två officiella sådana?

Nu ska jag inte kasta sten i glashus med tanke på hur jag slöade mig igenom otaliga lektioner i både spanska och franska bara därför att min engelska var utomordentligt bra. Min enda ursäkt är att det var åratal sedan och att jag blivit en klokare människa sedan dess. Vid mina besök i Finland två eller tre gånger om året med mitt coverband Mr. Coil så försöker jag varje gång att lära mig några fler ord på finska. Tyvärr så är jag för obegåvad att lära mig ett så svårt språk men kämpar ändå på. Till min hjälp har jag vår finske bassist Heikki och hans tålamod blir svårt prövat vid varje visit. Han orkar inte längre le när jag för hundrade gången beställer potatiscider när jag ber om päroncider. Oavsett hans dysterhet över mitt uttal så har jag hitintills aldrig fått brännvin när jag vill ha cider.

Det har sagts att språk sätter upp barriärer men jag är säker på att vi människor till slut förstår varandra.

 

Ovanför Libyen flyger det stolta svenska flygvapnet och piloterna kan lyckligt konstatera att inte ett enda av Khadaffis plan lyckats ta sig upp. Allt går enligt beräkningarna och snart kan vi ta itu med de humanitära åtgärderna istället.

Nere på marken blir de rebellkontrollerade städerna raketbeskjutna. Rebellsoldaterna iklädda t-shirts och flip-flops kämpar tappert emot fiendens överlägsna eldkraft med omoderna vapen. Samtidigt söker kvinnor, barn och gamla skydd i källarutrymmen och håligheter, men jag är säker på att ingen kommer till skada.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0