Udda övningskörning

Jag var häromkvällen och hämtade ett paket på Q8, som i vår nya sköna värld är lika med posten. Det var självklart ett skivpaket från en känd plattleverantör och det var knappast första gången jag besökte postens domäner i dylikt ärende. Så fort jag blir lite ivrig så blir beställningen för stor för brevlådan och nödvändiggör ett besök på den postala bensinmacken. Väl inne på sagda mack tyckte sambo Agneta att det var läge att passa på att inhandla en ny övningskörningsskylt åt vår dotter Camilla. Vi har köpt vad som känns som en oändlig rad av dessa skyltar då livslängden på tingestarna inte tycks vara särkilt lång. Den magnetiska sorten trillar antingen av eller blir stulna och de försedda med sugpropp som man sätter upp inne i bilen på bakrutan trillar ner titt som tätt och blir ett allmänt irritationselement.

När jag alltså fått mitt härliga paket med musikaliska godsaker sträckte alltså Agneta fram övningskörningsskylten och sa att den ville hon ha.

 

”Jaha, det ska övningsköras!”

 

Sa den gladlynta tjejen bakom disken.

 

”Ja absolut, det är faktiskt på tiden.”

 

Flinade jag och viftade med blindkäppen. Hon var genast med på noterna och skrattade. Sedan fortsatte hon med att berätta om en händelse från England hon läst om. Där hade en blind man stoppats av polisen då han övningskörde, men det var inte nog med at han var blind, han var även berusad. Enligt historien visste poliserna inte om de skulle skratta eller gråta. Vi som var inne på Q8 kände dock inga behov av gråt och skrattade uppsluppet åt den dråpliga historien.

Nu kan man med rätta undra hur det kan bli så tokigt att en blind man får för sig att övningsköra. Varför var han dessutom på lyset, och vilket kom först, iden om att sätta sig bakom ratten eller fyllan?  

När jag hade lite synrester kvar så tyckte jag alltid att jag såg bättre när jag druckit alkohol. Kanske satt denne dåraktige engelsman på puben med sin polare och drog i sig några stop då han plötsligt upplevde att synförmågan drastiskt förbättrats. Eftersom han var en i grunden moralisk man så kutade han inte genast hem och kollade på porrfilm utan började istället med konststycket att övertala sin kompis om att låta honom övningsköra.

 

”Kom igen nu Bill, så här bra har jag inte sett på åratal.”

 

En otroligt korkad och fullständigt befängd tanke men hans vän visade stor tjänstvillighet och ställde upp på sin polare. Om blinningen inte hade alla bullar i brödburken så fanns det hos hans fullt seende kamrat, trots bil och körkort, inte så mycket som en brödsmula. Det säger inte lite om alkoholens inverkan när två vuxna män efter några glas kan tycka att det är ett tänkbart scenario att sätta sig i bilen för en åktur trots blindhet och fylla. Det är i sanning en magisk drog vi kan hasa in på systembolaget och inhandla, helt legalt.

Om den körglade engelsmannen har någon bror så tror jag att han är svensk. Det måste helt enkelt vara snubben som lurade alla att han var pilot och som sedan jobbade som sådan under några år. Han fraktade människor i stora feta flygplan i åratal innan han fastnade i en rutinkontroll och avslöjades. Det var kanske någon flygplatstjänsteman som fann det underligt att det satt en övningskörningsskylt på stabilisatorn. Heltokigt även detta beteende men flygarkillen var åtminstone nykter.

Det slår mig i skrivande stund att det kanske är mig det är fel på. Här sitter jag och smutskastar framåtsträvande entusiaster som har förmågan att både i nyktert och onyktert tillstånd se möjligheterna och inte hindren. Kanske behöver världen fler blinda taxichaufförer, döva dirigenter, rullstolsbundna bergsklättrare, armbrytare utan armar, psykopatiska barnskötare, stumma sångare, kockar utan luktsinne. Möjligheterna tycks oändliga och allt går bara viljan finns där och rätt korkade politiker finns det redan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0