Sommar och tv

Nu är det sommar, nu är det sol, nu är det koskit i hagen och det sistnämnda gäller även tv: n. Inte just koskit kanske men mestadels skit. För att göra eländet än mer illa så var jag för någon vecka sedan tvungen att lämna in min DVD-spelare på lagning. En stor hög filmer och konserter ligger alltså obrukbara samtidigt som tv-tablån inte imponerar en sekund. Den moderna tekniken firar dock stora triumfer trots den trasiga spelaren för jag får ständigt sms från Elgiganten. Det första meddelandet kom två minuter efter det att jag lämnat in maskinen och berättade för mig att jag lämnat in en DVD-spelare för lagning. Himla tur, och bra service, för tänk om jag på de få minuter som gått glömt bort var jag gjort av min DVD. Skulle kanske ha suttit och plirat dumt mot hålet där den brukar stå och undrat för mig själv vad som inte riktigt var som det skulle.

Meddelande två kom efter ett par dagar då jag fick veta att min trasiga apparat nu transporterats till verkstaden. Kanon tyckte jag för då visste jag att det hände något och att de inte glömt bort att åtgärda just min maskin. Man vill ju inte att den ska bli stående på en hylla på Elgiganten hela sommaren när man bara är halvvägs igenom "Familjen Ashton". Efter ytterligare några dagar kom beskedet att teknikerna nu börjat gräva i min DVD och att de skickat efter reservdelar. Att man faktiskt varit tvungna att skicka efter reservdelar såg jag som en god nyhet. Jag är alltid lite ängslig när jag lämnar in tekniska prylar på lagning för rädslan finns alltid där att det inte är något fel på min maskin utan att felet ligger hos mig. I min skräckvision kommer jag för att avhämta min pryl och då granskar snubben i utlämningen mig kritiskt och börjar ifrågasätta mitt handhavande av sagda maskin eftersom deras främsta tekniker inte har kunnat hitta något som helst fel trots timmar av felsökande. Frågor som, "har du stoppat i elkabeln", "har du verkligen tryckt på rätt knapp", eller, "du satte väl i skivan åt rätt håll", skulle försätta mig i koma av obehag och få mig att känna det som om jag hade den berömda Pellejönsmössan på. Nu vet jag åtminstone att något behövde bytas ut i spelaren och det fyller mig med tillförsikt inför den förhoppningsvis snara avhämtningen.

Det känns som om min sambo varje kväll ockuperar tv: n med engelska deckare. Det är midsommarmord och gamla deckartanter för hela slanten och jag tycker att de är urtrista och programmen känns oändligt långa. Sambo Agneta hävdar att de är jättebra och väldigt spännande men ändå somnar hon i slutet så att hon aldrig får veta vem som var mördare. Det är kanske positivt för henne för då kan hon även se reprisen med stor behållning.

Power and victory, det kom nyss ett sms från Elgiganten att min DVD är klar för avhämtning. Nu är det bara att hoppas att de hittat och åtgärdat ett rejält fel så att "Gamla Bettan" åter kan bli den trotjänare vi lärt oss älska. Nu räknar jag med att resten av sommaren få slippa långsamma och urtrista deckare för jag hyser gott hopp om att kunna övertala Agneta att titta på "Familjen Ashton" och" Nord och syd" istället.


"Mot, nä inte Sherwoodskogen, men Elgiganten!


(3 timmar och en kvart senare)


Nu är DVD: n hemma och på sin rätta plats i tillvaron, alla kablar instuckna i rätt hål, test gjord och allting fungerar till full belåtenhet och bäst av allt det kostade gratis. Om jag nu bara klarar av att förtränga att jag köpte en ljudbok till min yngsta dotter Mimmi och betalade hälften på en ny mobil åt densamma så kan denna lördag kännas som en riktig vinnardag. Nä, nu går jag och sätter mig framför burken och spanar in konserten med Shania Twain jag köpte för några veckor sedan. Hon är så snygg så att även blinda män som jag blir andfådda vid anblicken och så sjunger hon bra också. Tror inte att någon av grannarna är hemma så jag sätter nog igång 5.1-systemet också så det kommer nog att rocka fett.

"I feel like a woman tonight"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0