Parlamentariker

Den genomsnittlige parlamentarikern i EU är 50 plus och har skägg. Det kan nog förklara varför Gudrun Skyman inte nådde ända fram trots ett kampanjbidrag på 1 miljon från en man på 50 plus med skägg. Däremot passar beskrivningen in på mig och jag kanske borde ha ägnat mig åt politik istället för musik, men en vals är väl en vals?

De stora vinnarna vid EU-valet var uppkomlingarna Piratpartiet och deras kamp för friheten på nätet bör nog inte underskattas av etablissemanget för idag är aktiviteterna på nätet en stor del av framförallt ungdomars tillvaro. Jag hörde intervjun med partiets ledare på valkvällen och han lät som vilken politiker som helst. Inget konstigt med det men det hade varit roligare om han haft ett träben, en papegoja på axeln, mobiltelefonen hängande som en sabel vid sidan, en lapp för ena ögat, en stor yvig hatt med ett par korslagda benknotor och en dödskalle, en flaska rom i handen och om han kryddat språket med uttryck som, "arr landkrabbor." Jag undrar hur roade representanterna för storfinansen är som uppenbarligen lagt ner enorma summor pengar och energi för att påverka beslutsfattare och opinion för att skydda sina "rättigheter." Vad jag förväntar mig nu är att stora försök kommer att göras för att förringa Piratpartiets betydelse och att göra dem till ett enfrågeparti. Det är nog också till viss del sant men frågan är större än detaljen nedladdning och den sprängkraft som finns i frågan om inskränkningar i användandet av nätets möjligheter bör nog inte underskattas. Det kan nog bli livat på de 7 haven framöver.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0