London 2

Camilla och jag passade på att åka en guidad busstur vid vårt Londonbesök. Dottern för att hon ville se och fotografera alla berömda platser och jag hängde mest med för att det var bekvämare än att gå. Till min stora förvåning var det en riktig höjdartripp och jag fick mig en stor portion engelsk historia till livs. Eftersom jag är en generös natur så tänkte jag här dela med mig av min nyvunna kunskap så att även ni ska kunna briljera på middagsbjudningar och cocktailpartyn. Så här kommer nu en sammanfattning av dessa kunskaper filtrerade genom ett dåligt minne och en livlig fantasi, men inte desto mindre en garanterad källa till insikt om Englands brokiga historia.

För att denna redovisning inte ska bli alltför långrandig så hoppar vi snabbt över några tusen år och kastar oss in på året 1066. Detta år vinner William Erövraren världsmästerskapen i bredsvärd och myntar även det väldigt engelska uttrycket, "bloody hell." Han inte bara vinner utan är också så överlägsen att hans motståndare hänfört säger, "Wille du är kung!" William förslösar en hel del av prispengarna på kvinnor och öl men bygger också en säregen hög byggnad att bo och ha partyn i. Eftersom han festar vilt och hårt bygger han helt i sten och kallar sedan skapelsen för "Towern."

Flera kungar har bott i "Towern" efter William Erövraren men eftersom William var mer i form än de efterföljande monarkerna så har byggnaden hela tiden byggts ut för att med bekvämlighet kunna hysa dessa rundlätta härskare med följe. Mången olycklig kvinna har förlorat huvudet vid "Towern" och en av dem var Mary Queen Of Scotts. Om henne vet jag inte mycket annat än att hon var sångerska i ett ganska mediokert dansband från Skottland. Två av Henrik den åttondes fruar blev också förkortade just här. Det brukar heta att de avrättades i "Towern" men det är inte riktigt med sanningen överensstämmande eftersom avrättningarna faktiskt skedde i trädgården. Dessa tilldragelser sågs säkert av alla som en underhållande och skön omväxling till de oändliga Cricketmatcher som annars förekom i den lummiga grönskan, utom av huvudrollsinnehavarna. I "Towern" förvaras även kronjuvelerna och ibland dessa dyrgripar finns världens största diamant. Den är så fet att det inte gått att försäkra den.

Från 1066 kastar vi oss raskt fram till 1666 och försök hänga med för nu brinner det i knutarna. Detta år brann fyra femtedelar av London ner till grunden. Som väntat så var det en bagare som ställde till med förödelsen. Elden spreds sig snabbt från hans bageri till resten av staden och troligtvis var det också en strejk bland brandmännen just då. Bagaren fick sig ett rejält kok stryk och ingen köpte någonsin hans bullar igen. Den berömda St. Paulkatedralen totalförstördes vid eldsvådan men byggdes upp igen. Denna återuppbyggnad tog 35 år och jag tror att byggmästaren hette John Slow men är inte helt säker på det sistnämnda. När väl katedralen var färdig övergick man till att bygga upp resten av staden.

Några hundra år senare sa en berömd engelsk författare, "när jag vill läsa en novell så skriver jag en." Det var så klurigt sagt att uttalandet snabbt fick uppföljare. Slaktaren sa, "när jag vill äta kött så slaktar jag." Kusken sa, "när jag vill åka droska så smackar jag." Så höll det på tills en bagare sa, "när jag fryser så tänder jag en extra brasa." Han var ättling till en annan idiot med mjöl mellan öronen och fick sig ett rejält kok stryk och den kluriga verbala trenden kom av sig helt och hållet.

Vid Trafalgar Square står den berömda statyn av Lord Nelson på sin piedestal. Denna engelska amiral är så berömd att det gett genklang ända till vårt eget avlånga land. Vi döpte faktiskt en Noshörningsunge efter honom på en av våra djurparker.

Ett historiskt fakta väl värt att nämna är att Madonnas första hus i London ligger i den fashionabla stadsdelen Belgravia och kostade henne tio miljoner pund. Därmed är vi framme vid nutiden och vi har den ärorika engelska historien som i en liten ask.

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp för er när ni nästa gång ägnar er åt frågesport eller vill visa er på styva linan på fest eller middagsbjudning.


Historikern Big Sven at Big Ben

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0