Klarsynt

Clairvoyant betyder klarsynt men om man påstår att man är clairvoyant så tycker nog påtagligt många människor att man ser i syne.

"Du hävdar alltså att du kan se och prata med spöken, ha!

Man lär mötas av fet skepticism och det borde man ju ha förutsett om man verkligen hade gåvan. Nu är det inte så att jag påstår att jag är clairvoyant för någon större klarsyn har inte drabbat mig. Lite orättvist kan man tycka eftersom denna "gåva" lär vara rikligt förekommande bland blinda enligt gamla myter och folksägner. Om jag nu nödvändigtvis ska vara blind så är väl lite klarsyn det minsta man kan begära som kompensation. Min syster brukar besöka en clairvoyant kvinna i Upplands Väsby som hon tycker är bra och dessutom har en katt vid namn Sven. Där på seans talar syrran via detta medium med avlidna väninnor. Jag har inga avlidna vänner att kontakta på andra sidan och i sanningens namn så ringer inte mina fortfarande levande polare så ofta att det stör, så om de gick över till andra sidan där abonnemangen kanske är ännu mer ofördelaktiga så skulle de aldrig kontakta mig. Det känns också som om ett samtal med en vän från andra sidan blir en smula pretentiöst. Att lyfta luren och säga, "hej, jag ville bara höra av mig och snacka lite skit", fungerar bra men inte på en seans. Mediet ser koncentrerat ut och plötsligt säger hon. "Hej, jag ville bara höra av mig och snacka lite skit."

Då är det nog svårt att inte tänka, "ja, ja, din dönick men vet du hur dyrt det är att gå till ett medium. Något viktigt budskap kan du väl ändå kläcka ur dig?"

Inte nog med det för alla andra som är där på seansen väntar på otroligt viktiga samtal och uppskattar inte ditt samtal som de upplever som dötid.

En annan tanke som slagit mig är hur jobbigt det skulle bli om man blir kontaktad från andra sidan och man inte känner igen den kontaktsökande. "Hej Sven det är Robban som talar."


"Vilken jäkla Robban, har inte känt en enda Robba i hela mitt liv vad jag kan komma ihåg", tänker jag desperat och självklart hör anden Robban mina tankar och går oförtrutet vidare.

"Vi gick i samma klass i femman."

"Femman, shit, det var hundra år sedan."

"Men kom igen Sven vi hade skitkul ihop."

"Sorry Robban jag minns dig inte."

"Skärp dig Sven det här kostar på!"

"Jag kommer ihåg en Bosse, några Maria och en Sven-Erik men Robban, nä, åter igen sorry."

"Men hallå, hur kan du bara glömma, har du redan blivit senil eller?"

"Är du säker på att jag är rätt Sven?"

Mediet suckar uppgivet och berättar att anden skrikit något svavelosande, slängt på luren i frustration och försvunnit. Har jag då förvandlat en schysst skyddsängel till ett förbannat spöke? Det är nog bäst att jag själv blir lite bättre på att hålla liv i de kontakter jag har nu bland de levande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0