Idag är dagen

Idag är det fettisdagen och då ska man äta fettisdagsbullar. Nu är dessa kaloribomber mer kända som semlor och orsaken till detta är inte så svår att räkna ut. Det är ogörligt för handeln att få oss att äta något med ordet fet i titeln i dessa tider av fokusering på vad vi borde och inte borde stoppa i oss, och vad skulle Anna Skipper säga om saken? Att få oss att äta fettisdagsbullar på fettisdagen är lika pedagogiskt svårmodigt som att få folk att använda kondom på barnens dag. Semla får det bli alltså men låt oss ta en titt på vad det är som utgör en sådan. Först vitt bröd, dåligt, sedan en stor klump med mandelmassa, för mycket socker inte bra, ovanpå detta flera centimeter med vispgrädde, oj oj oj, och som om detta inte vore nog ett brödlock med ett fint lager med pudersocker. Jag tycker i alla fall att det är gott, äter gärna en semla eller vad vi nu vill kalla den och får ofelbart dåligt samvete och finner mig själv bestigande motionscykeln varenda gång.

Denna fettisdag kom även den stora nyheten att Vår kronprinsessa Viktoria och hennes pojkvän Daniel förlovat sig. Nu har han skött sig i 7 år så då är det dags att slå till. Undrar om hon ska gifta sig i vitt för en prinsessa ska väl vara oskuld på bröllopsnatten? Jag är säker på att Törnrosa var det när hon gängade sig med sin fotfetischist men jag är inte lika säker på Snövits dygd trots namnet för hon höll ihop med ett helt gäng underliga karlar har jag hört. Det är visserligen en vältränad och sund ofrälse som Viktoria fallit för men pappa kungen har lovat att ge honom en prinstitel så att han bättre smälter in i de nya omgivningarna. Blir han då prinsen av Ockelbo? Jag låter säkert cynisk och bedrövlig i mina funderingar men jag önskar dem verkligen lycka till och är glad för deras skull för vi behöver alla någon att hålla av och bli avhållen av. På tv 4: a + blir det stundande äktenskapet tydliggjort med bravur då, precis som i ett och annat äktenskap, jakt och fiske utgår till förmån för en titt på det blivande brudparet.

Idag började också den årliga bokrean och kanske finns det några bra böcker om vett och etikett i kungliga sammanhang och någon om fördelarna med att klämma i sig en stor och närande semla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0