Vad, här?

Det sägs att även det lätta fladdret av en fjärils vingar på en plats kan leda till en storm någon annanstans. Blotta tanken på det borde ge även den tuffaste fjäril en existentiell kris och i värsta fall göra den alldeles för stillasittande. Jag hoppas att den stackars lilla fjäril min sambo Agneta och jag mötte inte led av sådana svårmodiga tankar för jag tycker nog att den hade nog med bekymmer ändå. Den flög omkring inne i parkeringshuset på Nacka Forum när vi anlände dit igår. Den 5: e december i ett parkeringshus låter inte som ideala förhållanden för en dylik insekt, och inget som peka på utsikter till ett långt och skönt liv för densamme. Om den lilla insektens flygande kommer att leda till en storm på någon fjärran plats vet jag inte men hoppas att det inte är så eftersom mina döttrar åker till Bali imorgon på en tre veckors semester. Det vore ljusblått om en insekt i Nacka Forum skulle förstöra resan för dem. Med eller utan storm så lyckades i alla fall fjärilen öppna både min och Agnetas munnar och vi stod där som två fågelholkar i full förundran.

Inne på Forum träffade vi inte på några fler fjärilar men däremot var det alldeles för mycket folk vilket gjorde att vi inte ville vara kvar där någon längre stund. Inne i en butik hörde jag ett meddelande i högtalarsystemet. ”Lille Hannes har kommit bort från sina föräldrar och kan väntar vid Inter Sport. Mamma Mia är välkommen att komma och hämta lilla Hannes.” Efter detta komiska inslag i livets stora musikal fick vi nog och återvände hem till vårt lugna bo. Tänkte umgås med döttrarna en stund men de piffade strax upp sig och försvann ut på galej. När de vinkade glatt och svävade ut genom dörren påminde de starkt om fjärilen i Forum och fyllde mig med ett visst vemod. Idag är deras sista dag hemma men vi har knappt sett röken av dem men vi är ju bara föräldrar och ligger långt ner i hackordningen när det ska tas farväl på ett tag. Det är som det ska och navelsträngar ska med tiden klippas av, men jag är gammal musiker och har stark tilltro till gaffatejp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0