Nervvrak

Jag är en modern och känslig man som mår rejält dåligt av spännande sportevenemang. Som tur är så är jag inte särskilt sportintresserad men min Akilleshäl är ishockey och då blir läget titt som tätt fullständigt förtvivlat. Igår kväll spelade Sverige mot USA och var, liksom i matchen mot Lettland två kvällar tidigare, ganska usla. I gårdagens batalj lyckades svenskarna till slut vända ett underläge med 5-2 till vinst i förlängning med 5-6, men jag fick ett smärre nervsammanbrott på kuppen. Tacka vet jag resultat som då vi slaktade Österrike med 7-1, det är njutning det!

Det är inte bara jag som lider i familjen och min yngsta dotter Mimmi vill och kan inte titta på ishockey med oss eftersom hon mår fysiskt illa av det.


"Man mår ju inte ens bra om de vinner för då är det i bästa fall lättnad man känner."


Med de orden gick hon ut i världen och lämnade resten av familjen åt sitt öde framför burken.

Min andra dotter Camilla satt kvar och led på samma sätt som jag och allt eftersom amerikanerna pepprade in mål så sjönk vi båda djupare ner i tv-soffan och i förtvivlan. Jag hotade att slå över till "Fråga Olle" istället för trams och fjantigheter om sex och samlevnad brukar ofelbart få mig på gott humör, men jag kände instinktivt att ett förslag om programbyte inte skulle falla i god jord, och dessutom vill jag inte se sådana program med mina barn, knappt ens med min sambo. Det redde ut sig till slut men den ende i familjen som höll sig lugn, förtröstansfull, ja för att inte säga kall, var just sagda sambo Agneta. Hon har tillbringat mången timme med sportevenemang och visade stor rutin och kunde ta Sveriges motgångar i rinken som en man. Sverige vann som sagt matchen till slut och som belöning får vi ikväll möta Ryssland, fy fan vad motigt det kan vara!


På tal om motigt så går det riktigt dåligt för finnarna i F1. Det verkar som om de nya essen inom denna snabba "sport" är unga engelsmän. Blir lite konstigt i min värld då de enda gånger jag hör talas om engelsmän och bilkörning är när mina föräldrar, som är bosatta i soliga Spanien, berättar om sagda britters bedrifter i trafiken. Vana med vänstertrafik är de som regel fullständigt oberäkneliga och farliga då de blåser fram på de spanska vägarna och sporadiskt håller sig på höger sida. Att dessa vägmarodörer skulle ha kapacitet att vinna Formel 1 är svårt att greppa. Förklaringen kanske till en del ligger i att de framgångsrika engelska tävlingsförarna är väldigt unga och i vissa fall inte ens har ett vanligt körkort. Det är kanske också så att vanliga trafikregler som högerregeln och lämna företräde inte gäller på en F1-bana där alla kör åt samma håll och själva grundtanken är att man ska komma först, men frågan är om det då är någon större skillnad mot den spanska rusningstrafiken?


Med tanke på det vackra vädret så lär det idag även bli rusning till langare och annat löst folk för ungdomarna vill ha alkoholhaltiga drycker eftersom det är Valborg. Valborg är fornnordiska och betyder, "sup tills du ramlar omkull din arma fåne." Nya svenska rekord i grenarna "langning till minderårig, och "det är cool på Maria pol." förväntas. Ett sportsligt alternativ till krökandet är kvällens ishockeymatch mot ryssarna på tv 6 så fan vet om inte snorungarna gör rätt som kräks i buskarna istället?

Ha en trevlig Valborg!


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Haha! Jag tycker du är underhållande och tänkvärd, jag!! Följer din blogg troget.

2009-05-07 @ 22:51:12
Postat av: Kerstin

Haha! Jag tycker du är underhållande och tänkvärd, jag!! Följer din blogg troget.

2009-05-07 @ 22:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0